onsdag 7 oktober 2009

KDE för Windowsanvändare

För de som inte känner till det så kan man nuförtiden köra många populära KDE program i Windows genom att installera KDE för Windows. Här återfinns bl a filhanteraren Dolphin, webbläsaren Konqueror, många trevliga små spel och hela KOffice-sviten med ordbehandlare, kalkylark, ritprogram osv.

Jag har bara testat lite snabbt själv då jag själv inte är någon flitig KDE-användare, men det hela ser lovande ut även om det fortfarande finns en del kanter att fila på.

Qt - som KDE bygger på är ett alldeles utmärkt verktyg för att skapa program som enkelt kan portas mellan Linux/Windows/Mac och det är roligt att se att KDE-utvecklarna nu tagit vara på detta tillfälle att bredda sin användarskara och låta fler upptäcka några av KDE:s alla fria program. Om inte berget kommer till Muhammed så får Muhammed komma till berget...

2 kommentarer:

  1. Varför i herrans namn skulle någon vilja köra Dolphin? Den är ju så gräslig att jag funderar på att överge hela KDE om jag inte hittar något vettigt alternativ att installera snart!

    SvaraRadera
  2. Sist jag testade KDE4 så tyckte jag faktiskt att Dolphin var en trevlig bekantskap, men jag har inte använt den mer än några timmar så det är möjligt att min uppfattning skulle ändras vid mer ingående användning.

    Med kommande Ubuntu 9.10 så tänker jag ge KDE ett nytt försök. Hittills har jag alltid gått tillbaks till Gnome men sist jag testade så tyckte jag verkligen om mycket av det som fanns i KDE även om jag gick tillbaks till det familjära Gnome efter några dagar.

    SvaraRadera