torsdag 26 november 2009

Piratpartister i upprop mot främlingsfientlighet

En grupp inom piratpartiet, däribland mina vänner och bloggkollegor Beelzebjörn och Bloggsam har startat ett upprop för att piratpartiet till högre grad ska engagera sig i allmänna frågor gällandes mänskliga rättigheter, inte bara de rättigheter som på något sätt är knutna till internet.

Katalysator till det hela har varit branden i lövhögen utanför den tillfälliga flyktigförläggning för barn som hela media har rapporterat om men egentligen är det åsikter som har pyrt länge inom partiet, att vi bör lyfta blicken från tangentbordet och även engagera oss i sådant som sker utanför nätet.

Själv ställer jag mig i princip bakom detta upprop och det är därför som jag länkar till det även om jag inte har någon klar åsikt om hur principprogrammet skall utvidgas eller hur detta engagemang i praktiken skall utformas.

Slutligen, med risk för att verka okänslig så vill jag även nämna att jag tycker att det var ett jäkla ståhej över en brinnande lövhög. Visst förstår jag symbolvärdet i det hela och att det kan ha skrämt de som bor på flyktingförläggningen men med tanke på hur debatten har gått och hur motståndarna har svartmålats av media så ska vi bara vara glada att inget allvarligare har skett. Någon har uttryckt sitt missnöje genom att elda upp en lövhög på säkert avstånd utanför flyktingförläggningen. That's it! Jag hade faktiskt förväntat mig något värre. En tegelsten genom rutan när barnen sover, klottrade slagord på anläggningens utsida, överfall på något av barnen när de är ute eller t o m ett försök att verkligen elda upp anläggningen är alla exempel på vad som kunde ha skett men lyckligtvis har vi än så länge bara fått en brinnande lövhög.

Självklart är det bra att polisen tar detta på allvar och utreder, det kan ju börja eskalera, och det är bra att vi inte stillatigande accepterar vad som har hänt men ändå...  lite mer perspektiv från våra kära journalister och bloggare samt människor i allmänhet skulle inte skada. Nuff said.

7 kommentarer:

  1. Och nu är du inlänkad i uppropet ;)

    Välkommen ombord.

    SvaraRadera
  2. Som en parentes kan det vara värt att nämna att i de första artiklarna var den lilla branden i lövhögen en aning större, förresten.

    Ett ögonblick tyckte jag också att det blev storm i ett glas vatten, när det började komma fram hur det låg till.

    Men...

    En titt i SD-kuriren senare (och kommentarsfält här och där, där folk som också trodde att branden var större och direkt riktad mot förläggningen försökte förminska det hela med att 'det inte var småbarn' etc), är det bara att konstatera att det brinner av helvete, och att det knappast skadar att någon reagerar, och hämtar en spann vatten eller två.

    SvaraRadera
  3. Känns som att PP börjar spåra ur rätt ordentligt.

    SvaraRadera
  4. Beelzebjörn: Kan inte annat än hålla med, folk som trodde att det rörde sig om en "riktig" anlagd brand men ändå försökte att förminska det har jag inte mycket till övers för. Den delen av debatten har jag inte följt och kände inte till, det hade gärna fått nämnas i uppropet.

    SixDays: Intressant kommentar, skulle du vilja utveckla ditt resonemang lite? Jag tror jag vet var det leder men vill gärna höra det från dig och din åsikt gällandes vad piratpartiet ska och inte ska stå för.

    SvaraRadera
  5. @Tord:
    Jo, det blir lätt så när upprop går ut i internethastighet. En del pirater blev lite irriterade på hur det kunde läsas som om PP inte är tillräckligt profilerat mot diskriminering och främlingsfientlighet, vilket jag har svårt att förstå med tanke på att just den biten av principprogrammet fanns citerat i texten. Olycklig formulering i slutet på originaluppropet visserligen, men...

    @Sixdays:
    Dig har man inte sett på ett bra tag. Du får väl komma in på Skype och styra upp? ;)

    SvaraRadera
  6. Tordj, Det börjar bli för mycket kommunister och andra diktaturkramare, dvs sådana som är väldigt liberala så länge de inte sitter vid makten, men sen ska alla dansa efter deras pipa. Tror du vet vad jag menar.

    Gällande skäggbarnen så kvalar de dels inte in som barn, 20+ och även 31 åringar har försökt att komma in som barn....när det kommer till själva lövhögen så kan man av bilderna konstatera att deras grillplats dels är större och dels ligger närmare huset.

    Gällande invandring i stort så tycker jag i grund och botten att vem som helst ska få komma hit, men jag vill inte betala för dem. Kommer de hit ska de jobba, kan de inte jobba ska de inte gå på bidrag utan ska då utföra samhällsnyttiga tjänster så som ta hand om sopor, farligt avfall eller kratta gångar, frankly My dear, I dont give a fuck..as long as it doesnt inflict my wallet.

    Sen vill jag se mer libertarianer, själv röstade jag på Calle Rehbinder, om han inte kommer i topp på listan utan blir utagerad utav en massa vänsterPPs så har jag inget annat val än att gå ur.

    Sen vill jag poängtera en sak; det är inget fel i att vara fördomsfull eller hysa misstänksamhet mot folk man inte känner. Kollar man all statistik så ser man att invandrare från vissa befolkningsgrupper är gravt överrepresenterade, det kan finnas massvis med orsaker till det, personligen hyser jag ingen empati för dessa drägg och deras snyfthistorier intresserar mig inte heller. Alla begår inte brott, men de som gör det kan vi gott skicka till pluto eller vart som helst. Uppenbarligen vill deras ursprungsland inte ha dem heller så en planka i östersjön är väl att rekommendera :P

    Om vi snackar diskriminering så hyser jag ingen tilltro till lagar som skall skydda vissa grupper från andra då dessa alltid bygger på principen att ge vissa fördelar gentomot andra, således vill jag helt skrota all sådan typ av lagstiftning och istället köra på marknaden. Om någon blir diskriminerad ex. på en krog så ser marknaden till att ryktet sprids och personen och dess gelikar kommer att bojkotta verksamheten.

    @Belzee, näe skype suger och PPs irc är styrd av rövhål och idioter.

    SvaraRadera
  7. SixDays:

    Först av allt, tack för att du besvarade vår uppmaning och återkom med ett förtydligande, det hedrar dig.

    Tyvärr kan jag nog bara konstatera att vi tycks stå ganska långt ifrån varandra i generella värderingar när det gäller våra medmänniskor och om hur saker ska skötas och styras även om jag kan instämma i vissa sakfrågor som du tar upp. Lite små personliga kommentarer bara:

    1. PP lider av växtvärk och försöker hitta en bra organisationsform. En viss nivå av toppstyrning kan inte undvikas om vi ska kunna agera effektivt och enat men det får självklart inte gå överstyr. Tiden får utvisa hur bra vi lyckas där.

    2. Gällandes lövhögen så håller jag med om att incidenten förstorats och förvrängts av media i egensyfte. Samtidigt har jag inte mycket till övers för de som försvarade eller bortförklarade branden trots att de då själva trodde att det rörde sig om ett riktigt attentatsförsök.

    3. När det gäller invandring så skiljer jag på invandrare och flyktingar. Den senare gruppen har vi ett medmänskligt ansvar att åtminstonde till en viss nivå ta hand om och hjälpa innan vi börjar ställa krav på dem för att de ska få stanna.

    4. Kan självklart inte hålla med din beskrivning av vad man ska göra med "drägg", även om jag förstår att kommentaren inte skulle tas på fullt allvar. Jag förstår även att folk har fördommar men fördommarna måste ändå bemötas med fakta och motarbetas då de bara bidrar till problemet. Sen är det jävligt orättvist att bemöta en hel folkgrupp som troliga brottslingar för att kanske 10-15% av dem (siffran är tagen ur luften) har tillfallit till brott pga personliga problem, utanförskap, fattighdom m.m. Resterande 85-90% är oftast i mina ögon bättre människor än den genomsnittliga svensken då de har fått utstå och härdats av samma jävelskap som fått resten att tillfalla till brott men stått emot frestelsen och därmed blivit bättre människor.

    Det finns inga människor som jag har så stor respekt för som f.d. knarkare, alkoholister och kriminella som har ryckt sig själva upp ur träsket och även börjat hjälpa andra. Det betyder inte att jag alltid kan lita på dem eller ens vill släppa dem för nära inpå mig då de har mycket bagage som även kan påverka deras omgivning och man kan sällan helt lita på att de inte återfaller till tidigare bana. Men jag respekterar dem stort och vill skapa ett samhälle som även ger plats, möjligheter och respekt åt dem.

    5. Gällandes diskriminering så tycker jag tyvärr att du har en naiv tro på marknadens förmåga att lösa sådana problem. En krogägare som diskriminerar vissa besökare gör det just för att marknaden belönar hans beteende. Detta skapar då en ond cirkel där fler och fler krogägare diskriminerar då det lönar sig och de som håller emot av princip får större och större tryck på sig då de får ta emot större och större andelar av de ovälkomna besökarna som får vissa bättre betalande fördomsfulla grupper att undvika krogen till fördel för de som diskriminerar och ökad segregation är ett faktum.

    Är vi överens om att detta är fel så kan man bara konstatera att det behövs ytterligare styrmedel för att motverka detta beteende och då är diskrimineringslagar och "positiv särbehandling" oftast effektiva lösningar för att bryta en ond spiral under en övergångsperiod.

    SvaraRadera