fredag 27 november 2009

Fri musik från Jamendo 17: NanowaR

Känner ni till Manowar? Ni vet, Heavy Metal bandet som under 80 och 90-talet skulle vara tuffast av de tuffaste, spelade högst på sina konserter och med låtar såsom ”Hail and Kill” sjöng episka, fantasyinspirerade texter om ära, krig, blod och död till pudelskrik och tjutande elgitarrer samtidigt som de gjorde sitt bästa för att likna Conan the Barbarian på scen. SKITTUFFT! tyckte många finniga tonårsgrabbar som tog Heavy Metal på fullt allvar och nästan kissade på sig när idolerna intog scenen.

Lyssnar man på dom idag så är de snarast komiska och jag måste erkänna att jag nu älskar deras gamla musik på samma sätt som jag älskar en hejdlöst överdriven slapstick-komedi som kör alla skämt, dåliga som bra, fullt ut i ett rasande tempo utan att någonsin ursäkta sig eller tveka. När jag någon gång lyssnar på deras plattor så sitter jag med ett brett leende på mina läppar och bara njuter. Deras överdrivenhet och brist på självdistans blir på något sätt förlösande och frigörande i en tid som predikar större självinsikt och återhållsamhet.

Om ni nickar instämmande till ovanstående så kommer ni att ÄLSKA parodibandet NanowaR!

Som namnet antyder så är de en parodi på just Manowar och på plattan ”Other bands play, NanowaR's Gay!” (namnet i sig en parodi på Manowars refräng ”Other bands thrills, Manowar kills!”) så gör de helt briljanta egna tolkningar av några av Manowars mest kända låtar och de fick mig att vrida mig av skratt första gången jag hörde dem. Här sjöngs det om trehjulingar (av stål!) och McDonald's Happy Meal på största allvar av en fullt kapabel pudelsångare med Heavy Metal komp av högsta klass! Det hela varvas med sketcher på italienska som trots språkbarriären är ganska begripliga och korta nog för att inte irritera.

Såvitt jag vet så har NanowaR varit ganska framgångsrika och en bekant har bl a hört dem live på en festival i östeuropa vilket tydligen var en lyckad och uppskattad spelning. Klicka på widgeten nedan för att njuta av deras musik eller gå till deras sida på Jamendo för att ladda hem albumet!

  

[intressant?]

1 kommentar:

  1. Glömde nämna att bandet också har en hemsida på http://www.nanowar.it/ där man bl a kan ladda ner lite mer av deras musik.

    SvaraRadera