söndag 7 februari 2010

Fri Musik från Jamendo 35: The Dada Weatherman

The Dada Weatherman är för tillfället den mest populära gruppen på Jamendo och har legat på topplistan under större delen av 2009. Gruppen är egentligen ett projekt av en 22-åring från Frankrike vid namn Jonathan men all sång är på engelska och han skapar en egenartad sammansmältning av folkmusik, blues, pop och  rock.

Hittills har det blivit tre fullängdsalbum varav jag personligen fastnat för det första - The Green Waltz. Soundet är mycket orginellt och ganska oputsat med inspelningar gjorda i Jonathans hem och en sångröst som mer viskar fram texterna än sjunger.

Lite amatörmässigt, men det är också det som är charmen med The Dada Weatherman, allt känns så äkta, spontant, känslosamt och levande! Uppenbarligen så är det många som älskar Jonathans artistiska, förtrollande musik då projektets popularitet hela tiden har hållit i sig.

Lyssna själv och se om ni tycker om denna musik eller inte genom att klicka på widgeten nedan. Föll det er i smaken så kan ni ladda ner alla deras album. Berätta gärna vad ni tyckte om denna artistiska lite oputsade musik, jag är nyfiken! :)

  
[intressant?]

1 kommentar:

  1. Ja det är en mycket bra sida! Jag själv har lagt upp min musik där som laddas ned av andra och jag själv laddar även ner musik därifrån.
    Det går snabbt, är lagligt och det finns många bra underground artister som man inte kände till. :)

    Jag kan när jag ändå är igång, tipsa er om MusicDog (som spotify).

    Ciao Albin Loan

    SvaraRadera