söndag 13 december 2009

Fri musik från Jamendo 20: BertycoX

Ibland upptäcker man en musiker vars musik man inte direkt gillar första gången man hör den men av någon anledning så lockas man tillbaks för att lyssna på den igen och igen tills man slutligen fastnar för den. För mig faller BertycoX i den kategorin, en produktiv musiker som har släppt 12 album/singlar för fri nedladdning genom Jamendo och blivit ganska populär.

Hans musik är ganska experimentell synth, ofta med en del fräna ljud och kaotiska inslag men ändå på något sätt välputsad och tillrättalagd. Jag har svårt att beskriva den och även om jag ännu inte lyckats smälta allt som han har gjort så fastnar jag på något vis mer och mer för hans musik ju mer jag lyssnar, utan att riktigt förstå varför. Men så är det kanske med artistisk, experiementell musik, den bryter mot invanda konventioner och referensramar på ett sätt som gör att man antingen tilltalas av den eller inte utan att kunna förklara varför. En skicklig och nyskapande artist är han i alla fall!

Klicka på widgeten nedan för ett smakprov eller besök hans sida på Jamendo för att lyssna på och ladda hem hans övriga verk. Kommentera gärna om ni tyckte om detta eller inte, jag är nyfiken.

[intressant?]
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar