onsdag 8 juni 2011

Fri musik från Jamendo 80: Xera

Här kommer en riktig goding! Xera är ett modernt folkmusikband från Asturien, en autonom region i norra Spanien med keltiska anor, egen kultur och ett eget minoritetsspråk som idag talas av mindre än 100.000 personer.

Musiken som Xera framför är en grym blandning av keltisk folkmusik, new age och industrisynth(!). Jag har aldrig hört något liknande - gitarr, fiol, medeltidsinstrument och säckpipa smälter i olika låtar samman med trummor, munkkörer och hårda industrisynthljud till en underbar och inspirerande helhet, ibland instrumental och ibland kombinerad med sång. Bredden på musiken är enorm och varierad, men alltid lika levande och full av själ och liv!

Jag kan inget annat än rekommendera alla att lyssna på denna skiva då flera av låtarna är härligt nyskapande och hoppas att ni, liksom jag finner bredden och variationen på låtarna fascinerande. Klicka på widgeten nedan för att lyssna på debutalbumet Lliendes. Detta och och även det nyare albumet Tierra kan man lyssna på och ladda ner gratis från både gruppens hemsida och deras sida på Jamendo eftersom de släpper all sin musik fri under Creative Commons.


Jag är så imponerad av denna grupp att jag även passar på att länka in deras Promo-video från YouTube som visar deras historia, liveframträdanden och vad de står för. Videon är givetvis även den under Creative Commons :)




[intressant?] Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar: