fredag 18 juni 2010

Pioneer One - grymt bra cc-licensierad TV-serie.

Om ni går in på Pirate Bay nu så ser ni ovanför sökrutan reklam för Pioneer One, en Creative Commons-licensierad TV-serie som distribueras via BitTorrent och finansieras genom bidrag från tittarna, den första i sitt slag.

Detta är självklart ett experiment och det är inte säkert att det kommer att bli något mer än detta pilotavsnitt, men med tillräckligt stöd så kommer detta projekt att lyckas och bevisa något viktigt; att även TV-serier kan utvecklas, distribueras och finansieras genom direktkontakt mellan produktionsbolag och tittare med hjälp av fildelning. Detta helt utan den restriktiva och aggressiva inställning som mediabranschen idag uppvisar genom hot, stämningar och DRM. Hittills ser det bra ut om man tittar på torrent-statistiken, för tillfället ser jag 3934 seeders och 1868 peers så intresse finns.

Själv har jag precis kollat igenom pilotavsnittet och är positivt överraskad. Trots en kraftigt begränsad budget (endast $6.000) så håller serien kommersiell kvalitet, mycket beroende på att man lyckats engagera professionella skådespelare och övriga inom filmindustrin att medverka gratis. Slutligen så är storyn riktigt fascinerande och välberättad, faktiskt den mest intressanta nya TV-show som jag upptäckt på flera år.

Om ni gillar Sci-Fi drama så  rekommenderar jag starkt att ni laddar ner och tittar igenom pilotavsnittet. Om ni tycker om resultatet och vill se detta projekt slutföras så rekommenderar jag att ni skänker ett bidrag.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

[intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar