tisdag 25 maj 2010

Föreningen Fri Kultur och Programvara får nästan en halv miljon

Föreningen fri kultur och programvara erhåller 470.000 kr från Nordisk Kulturfond för att utbilda nordiska konstnärer om Creative Commons och hur de kan licensiera sina verk för friare och bredare användning. Projektet ska pågå under ett års tid med start i september och pengarna kommer framför allt att gå till att organisera en serie workshops och utbildningar för konstnärer nästa vår i samtliga nordiska länder.

Mer information:
Pressmeddelande
Jonas Öberg's blogginlägg

Jag vill gratulera föreningen fri kultur och programvara för detta bidrag och deras kommande satsning som jag är säker på att kommer att resultera i en större mängd creative commons-licensierade verk från vår del av världen.

Jag slås också av hur otroligt splittrade vi som rörelse är, jag kände inte ens till denna förening trots att jag slukar all information jag kan hitta gällandes creative commons och fri programvara. Detta till trots att jag känner igen minst två namn i föreningens ledning, vilka båda borgar för seriositet och kvalitet i arbetet.

[intressant?]

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för uppmärksamheten. Föreningen har nog varit lite anonym tidigare: vi grundades som ett samarbete mellan Creative Commons Sweden och Free Software Foundation Europe - Chapter Sweden, mest för att få en juridisk bas i sverige. Vår huvudaktivitet annars är att vi står bakom FSCONS-konferensen. :)

    SvaraRadera